KE-maatjes.reismee.nl

Stadswandeling en lunch in IJlst

4 juni 2010 bij prachtig zonnig weer arriveren vijf van de zeven KE-maatjes bij Alie. Helaas moet Marian werken. Dat heb je met mensen die gepensioneerd zijn.

Om te beginnen koffie met oranjekoek op het balkon en om 11:15 een stadswandeling door het stadje IJlst. IJlst is een van de Elf Friese Steden. Er wonen ruim 3200 mensen in de STAD die op dit moment nog de hoofdplaats is van de gemeente Wymbritseradiel (17 dorpen totaal). Eind dit jaar volgt een herindeling met een aantal andere gemeentes in Zuidwest-Friesland en met Sneek. We bekijken de pijp van Nooitgedagt, het nieuwe pontje naar de Ruterpolder en het Gele Steentjes Gebouw (de vroegere fabriek van Nooitgedagt). in het gebouw een aantal kleine bedrijven en het Nooigedagt Museum (schaatsen, gereedschap en speelgoed). Daar nemen we ook een kijkje.

We lopen nog iets verder naar Uilenburg, bewonderen de Johanna Jacoba (meer dan 100 jaar oud beurtschip dat nu rondvaarten doet en te huur is) en krijgen te horen dat hier vroeger veel scheepswerven waren. We zien een vroegere veemelkerij en een klokgevel uit 1755. We keren om en lopen naar de Ee-gracht.

Daar stoppen we bij de Doopsgezinde Kerk. We mogen even binnen kijken; mooi intiem kerkje. Verder weer langs de gracht met de overtuinen. De Messingklopper is een trapgevel uit de 17e eeuw. Aan de overkant is het oude gemeentehuis van IJlst, schuin tegenover de Mauritiuskerk. Ook die bekijken we van binnen.

Verder langs de gracht, langs het onlangs gerestaureerde Armenhuis naar het Zuideinde. Daar stappen we in de praam die ons achterlangs IJlst naar de Geeuw vaart. Jan staat klaar voor de groepsfoto vanaf het bruggetjenaast het appartement waar Alie en hij wonen.

We varen een klein stukje richting Sneek en stappen uit bij houtzaagmolen De Rat. Daar kijken we even in de zagerij. Helaas is er weinig of geen wind, dus met dat zagen wil het niet erg. Hetty en Toos blijven beneden en de andere wagen zich tot op de omloop voor een mooi uitzicht over IJlst en omgeving.

Het is dan rond 13:00 en we lopen terug naar het Frisiaplein. Daar schenkt Jan een drankje in en zet Alie het een en ander op tafel voor de lunch.

De dames rijden rond een uur of drie weer richting Arnhem, maar niet nadat er een nieuwe afspraak is gemaakt voor de volgende bijeenkomst: 1 oktober a.s. bij Toos.

P.S. Ik heb de link naar de Johanna Jacoba en de infosite IJlst ook opgenomen. voor wie ooit wil varen. De foto's van vanmiddag, bij de molen met de kiellegging van de Bok staan daar al op

Hetty

Hi Alie en andere KE-maatjes,

Dat is snel zeg! Amper thuis en dan al kunnen genieten van een geweldig verhaal en leuke foto's.

Alie, ik vond het een heerlijke dag, heb genoten van alles en van elkaar en ik ben ook van mening dat we best n's vaker onze lunch kunnen verrijken met bijvoorbeeld opnieuw een snufje cultuur.

Jan, ook jij bedankt voor jouw goede zorgen in de vorm van de spiritualiën.

KE-maatjes, tot 1 oktober bij Toos en voor nu een zeer voldane groet van

Hetty